A propòsit de Le Park de Bruce Bégout vaig publicar un tuit que deia “Quan ja no es viu la vida
sinó que s’experimenta el viure”, i diria que Los huérfanos de Jorge Carrión
encara va un pas més enllà: quan ja no n’hi ha prou amb viure la vida sinó que
es desitja experimentar la sensació de viure.
A la novel·la, la
humanitat no ateny la utòpica societat del coneixement perquè la revolució
tecnològica està al servei de la societat de la sensació. La Història, per
exemple, ja no és font de coneixement ni de disputes intel·lectuals: és el
pretext per experimentar la sensació de viure determinats episodis històrics. El
llenguatge publicitari de la societat de consum determina, doncs, la direcció
dels avenços científics i el resultat és que viure la vida no és suficient,
cal aspirar construir simulacres alternatius per no perdre’s altres experiències
vitals possibles.
Vestigis estratificats de creences
Hi ha novel·les
com Los huérfanos en les quals l’amenaça de l’spoiler s’aixeca no solament
sobre l’entrellat, sinó també sobre la construcció, sobre la manera
com estableix la seva pròpia versemblança des de dins. No parlaré, doncs, de la
manera com s’alterna la història al búnquer amb la història de la Tercera
Guerra Mundial, ni de com la veu del narrador esdevé cada cop més ambigua,
laberíntica i inquietant. Perquè m’entengui tothom: és spoling anunciar que a un
determinat capítol de True Detective hi ha un tràveling de l’hòstia, perquè priva
del plaer de descobrir-lo, encara que aixafar la guitarra d’aquesta manera no
afecti al seguiment de l’entrellat.
Vestigi de creences
Només afegiré,
doncs, que el contrast entre la crònica de la construcció del sistema de
simulacres planetari i la narració de la caiguda en la vida pura i simple, quan
la màscara tecnològica s’esfondra i no hi ha cap altra possibilitat que viure
la vida, és espectacular.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada